Kan du ta fram diskborsten och natta lillan nu?

Det finns oerhört många sömnmetoder, och nästan alla är omdebatterade. Den stora frågan är alltid "hur påverkar detta mitt barn?". Får man låta sin lilla bebis somna i ens famn - eller innebär det att man kommer få stå och gunga sin gängliga tonåring fram och tillbaka fjorton år senare? Ska man låta bebisen skrika sig till sömns, med risk för både psykiska men (på barnet) och hörselskador (på föräldrarna)?

Själv diskar jag min dotter till sömns. Hennes rum ligger innanför köket, så när jag har lagt henne i spjälsängen går jag ut och diskar. Detta tycks ha en lugnande effekt på henne, så hon somnar snällt. Det funkar bra för oss - men naturligtvis undrar jag ändå hur detta påverkar henne och  framtiden.

Kommer hon någonsin kunna somna utan det harmoniska ljudet av en diskborstes rytmiska vispande i kastrullen? Kommer hon tvinga sin framtida make att diska varje kväll vid läggdags? Hur ska de då lyckas få till alla mina barnbarn? Och hur ska hon kunna sova om hon blir högskolestudent och bor på studentkorridor? Om jag minns det hela rätt är det aldrig någon som diskar där.

Dessutom är det jättejobbigt de kvällar då vi till exempel ätit kebab och inte smutsat ner någonting. Det känns faktiskt ganska fånigt att låtsasdiska i en kvart för att hon ska somna.

I bland funderar jag på att sluta med disknattningarna. Fast det tycker inte min man. Av någon anledning anser han att det är en alldeles utmärkt nattningsmetod, och om hon inte somnar direkt kommer han gärna med konstruktiva förslag såsom "du kanske skulle prova att dammsuga lite också? Och tvätta? Sedan kan du stryka den här skjortan också, jag är säker på att det där pschysstljudet från strykjärnet får henne att somna omedelbums!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0