Det krävs en snopp (utdrag ur bokmanus jag inte vågar skicka in)


När man får barn har man ett val. Antingen kan man sätta på sig skygglapparna och städrocken och glatt börja skura köksgolvet samtidigt som man ammar, jonglerar med bajsblöjor, skalar potatis och trallar på den underskattade låten "mamma, är lik sin mamma...". Men om man varken har sångröst eller anlag för golvskurning så tenderar man att bli mer uppmärksam på hur begränsande könsrollerna fortfarande är. Själv har jag märkt att jag inte alltid blir tagen på allvar av män som jobbar på bilverkstäder. Även om det är jag som lämnar in bilen och beskriver felet, så frågar de efter min man när de ringer för att berätta att de lappat ihop bilen med Karlssons klister och tänker ta hutlöst betalt. För som den kvinna jag är har jag tydligen oerhört svårt att ta till mig enkel information som inte rör bullbak, blöjor eller smink. Jag antar att jag borde förklara för bilreparatören att min man tyvärr inte kan ta samtalet just nu. Han har gått för att jobba i gruvan, och måhända slakta ett par vildsvin med sina bara händer på vägen dit. Jag skulle förstås kunna ta ett meddelande, men jag har tappat bort mitt läppstift så jag har inget att skriva med. Dessutom kan jag tyvärr inte skriva förgasare utan att fnittra hysteriskt och tappa mitt tuggummi. Och om du ursäktar mig så måste jag gå och plocka ögonbrynen och vaxa bikinilinjen nu.


För alla vet ju att det krävs en snopp för sådana saker som att köra bilen, tanka bilen och för att byta olja i bilen. I själva verket är det ju snoppen det enda verktyg man använder när man byter olja. Men fråga mig inte på vilket sätt, ty det kan ju inte jag veta, jag är ju kvinna. Men jag antar att all information som rör saker såsom verktyg, mekaniska saker och lämpliga dimensioner på bärande träreglar helt enkelt lagras i snoppen, och kommer fram vid passande tillfällen. Det är antagligen därför män är så rädda om sin snopp, en felplacerad bandyboll i hög hastighet kan ju leda till att den skadade mannen aldrig mer kan använda en skruvtving eller programmera videon.


På motsvarande sätt är min kropp tydligen inte bara ovanligt lämpad för barnafödsel, utan rent biologisk sett är även mina händer formade för att på bästa möjliga sätt kunna fatta ett strykjärn, diska en gryta och göra rent en toalettstol. Märklig nog, och måhända även lite opraktiskt, så är resten av min kropp designad för att bära obekväma underkläder. Men vem är jag att ifrågasätta evolutionen?


Att männen tjänar mer än vi kvinnor är dock inte så konstigt. Det är deras hämnd. De är helt enkelt sura för att vi kom på det där med att låtsas vara dumma och svaga först. För tänk så mycket vi slipper göra. Ingen man kan med hedern i behåll neka en kvinna hjälp med att mosa en äcklig spindel. Dessutom rensar min man alltid avloppen utan diskussion, bara för att jag säger att det är läbbigt. För att inte tala om vilken service man kan få i byggvaruhuset med repliken "ursäkta mig, kan du såga den här brädan? Jag skulle gjort det själv, men mina bröst är tyvärr i vägen."


Kommentarer
Postat av: Annelie

Skicka in manuset kvinna.. annars gör jag det åt dig och då blir det inte senaste versionen utan den jag har i min mail :) DU är värd att läsas av en bred allmänhet och inte bara av oss som inte har ngt bättre för oss än att surfa på internet under tiden som barnen river huset...

2008-09-02 @ 13:37:49
Postat av: Linda

Ja, skicka in! Annars måste jag ju komma på nya julklappar åt hela släkten!

2008-09-02 @ 21:30:58
Postat av: K

Annelie: Min syster A kanske? =)



Karin: Mycket vettigt inlägg! Skrev precis om samma penisproblem i min blogg idag eftersom jag köpte bil igår och hade en penisbärare med mig. Passade på att länka till en bra blogg sedan ;D



http://thoughtsoffhermind.webblogg.se/2008/september/penisar-och-ater-penisar.html#comment

2008-09-02 @ 22:15:43
URL: http://thoughtsoffhermind.webblogg.se/
Postat av: Evelina

Kolla in buyorsell.blogg.se, där kan du sälja gamla kläder, skor etc. Helt GRATIS är det att lägga ut annonsen! Samtidigt som du kan leta efter något som passar just dig:)

2008-09-02 @ 22:29:23
URL: http://buyorsell.blogg.se/
Postat av: Karin

Ja, jag säljer mitt manus på buyorsell! Fantastiskt idé, tack för tipset!

2008-09-02 @ 22:44:00
Postat av: Penisbäraren som följde med K

Hej. Ville bara hälsa och säga att jag tycker att jag är snäll och vettig. Inte som alla andra män som du skriver om ovan. Jag är det enda undantaget av ca 3,3 miljarder män på jorden. Konstigt att det inte finns någon fler!

2008-09-02 @ 23:32:21
Postat av: Moi

Självfallet ska detta manus skickas in.

Vilken urbota korkad snoppdriven förlagstjomme skulle neka dig att sanningen kom ut? Fantastiskt julklappstips!

2008-09-03 @ 04:48:10
Postat av: David

Jag kan inget om bilar ... men inget om att diska och städa heller ... Huaah mig ... :|



Skicka in manuset!

2008-09-03 @ 15:16:11
URL: http://www.feedmeastraycat.net/
Postat av: Ann

Haha, kände nästan för att fira lite när jag upptäckte att de hade genomgått ett generationsskifte på vår bilverkstad! Det var ganska mysko att bli lyssnad på och få trevliga miner, när man beskrev vad man (varande den som faktiskt kör bilen i familjen 99 gånger av 100) hade för problem med bilen.

2008-09-29 @ 16:16:21
URL: http://annser.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0